SAP Business AI v HR: Čo dnes vieme, čo funguje a kde si zatiaľ netreba robiť ilúzie

Content specialist

Matej Blahušiak

SAP v posledných mesiacoch výrazne zintenzívnil komunikáciu svojho AI portfólia a do SuccessFactors priebežne integruje desiatky funkcií pod hlavičkou SAP Business AI.
Cieľ je jasný – zjednodušiť používateľom prácu, automatizovať opakujúce sa úlohy a sprístupniť nové dátové náhľady, ktoré môžu pomôcť pri rozhodovaní.

Čo však v praxi SAP Business AI dnes znamená pre HR? Čo sa podľa nás oplatí sledovať a kde zatiaľ skôr krotíme očakávania?

Držte si klobúky

SAP nedávno oznámil, že si na tento rok stanovil ambiciózny cieľ – doručiť 400 zabudovaných AI scenárov naprieč celým cloudovým portfóliom. Zatiaľ sa zdá, že SuccessFactors pri tom rozhodne nestojí bokom. Už len v rámci Recruitingu dnes nájdeme AI, ktorá vie extrahovať dáta zo životopisov, porovnať ich s požiadavkami a kandidátom odporučiť vhodné pozície. Alebo validovať zručnosti, ktoré sú relevantné pre konkrétnu rolu. Interview Feedback Insights zas dokáže automaticky zosumarizovať spätnú väzbu všetkých účastníkov pohovorov a dodať ju v zrozumiteľnej forme. Podobné funkcie, ktoré v nejakej miere využívajú umelú inteligenciu dnes nájdeme už vo všetkých moduloch SuccessFactors.

Keď AI rieši reálne HR

V poslednom období sme si pozreli či otestovali viacero hotových scenárov. Najviac zatiaľ zaujali dva:

Všetky cesty vedú k Jouleovi

Najvýraznejšou tvárou SAP Business AI ekosystému je generatívny AI agent Joule.

V SuccessFactors je integrovaný naprieč celým systémom a umožňuje interakciu prostredníctvom prirodzeného jazyka, čiže používateľ jednoducho zadá otázku alebo úlohu do četovacieho okna.

Pomôcť vie s odpovedaním na otázky týkajúce sa HR politiky, hľadaním informácií, spracovaním operatívnych úloh ako schvaľovanie dovoleniek a poskytnúť vie aj inteligentné odporúčania.

Joule zároveň funguje ako rozhranie, ktoré prepája používateľov s ďalšími AI nástrojmi alebo službami v rámci SAPu. Vzhľadom na integráciu naprieč modulmi sa tak otvára široké spektrum možností jeho použitia.

Dobrou správou je dostupnosť cez mobilné zariadenia aj jeho natívna integrácia s Microsoft Teams, čo ešte o trochu zjednoduší dostupnosť a spríjemní UX.

V každom prípade sa ale bude opierať iba o predtrénované informácie a interné dokumentácie. Aktuálne teda nemá možnosť vstupovať do systému a pomáhať s jeho konfiguráciou.

Nie všetko nové je naozaj nové

Podobne ako Joule je naprieč modulmi integrovaná aj ďalšia funkčnosť – AI-asistované písanie.

To zahŕňa základné funkcie ako vylepšenia textu v rámci obsahu, štylistiky a štruktúry, zmenu tónu, skrátenie alebo predĺženie textu či jeho analýzu.

Znie to povedome? SAP v súčasnosti označuje množstvo funkcionalít pečiatkou AI, no nie všetky z nich sú úplne nové. Writing Assistant už pred rokmi existoval ako generátor textov pre popisy cieľov či hodnotenia výkonnosti, ktorý si pomáhal prvkami machine learningu.

Jeho prínos teda v podstate ostáva sčasti podobný ako doteraz. Dnes však má vylepšené rozhranie, je napojený na ďalšie služby a celkovo zohráva svoju rolu v širšej AI stratégii SAPu.

A podobne ako pri veľkých jazykových modeloch všeobecne, aj tu sa dá očakávať ďalší posun v presnosti a využiteľnosti.

Čo ešte naráža na česko-slovenskú realitu

Zatiaľ čo niektoré AI funkcie už naplno šetria čas a zlepšujú používateľský zážitok, iné sú zatiaľ skôr v rovine očakávaní než reality.

Ako kľúčový faktor, ktorý rozhodne o úspechu (alebo neúspechu) komplexných AI funkčností, sa ukazuje kvalita a štruktúra dát a procesný súlad s best practises, ktoré SuccessFactors odporúča.

Zaujímavým príkladom sú nové kariérne dráhy v rámci Talent Intelligence Hubu. V ideálnych podmienkach systém na základe zručností, preferencií a správania odporučí zamestnancom ďalšie kroky v kariére od rozvojových aktivít až po konkrétne pracovné pozície.

Ide o živo diskutovaný scenár, kvôli ktorému nás už kontaktovalo viacero klientov.

V praxi sa však v našom regióne často stretávame s obmedzeniami. Mnohé firmy v našich končinách nemajú robustné knižnice zručností, kompetenčné modely či aktualizované popisy pozícií, na ktoré sú AI modely v SuccessFactors natrénované. Namiesto komplexného obrazu by sa tak mohli oprieť len o menší výsek.

Aj keď teda ide o oblasť s veľkým potenciálom, bez kvalitných vstupných dát a zosúladenia s best practises je dnes zrejme ešte priskoro čakať zázraky.

AI v BTP ako potenciál na pozadí

Okrem zabudovaných AI funkcií v SuccessFactors má SAP aj vlastné AI služby postavené na platforme SAP Business Technology Platform (BTP). Tie slúžia najmä vývojárom a IT partnerom, ktorí chcú rozširovať existujúce funkcionality alebo stavať nové aplikácie s využitím umelej inteligencie.

V praxi to znamená, že firmy môžu doplniť svoje procesy o vlastné AI scenáre. Jedným z najsľubnejších nástrojov, ktorý aktuálne testujeme, je Document Information Extraction. Táto služba dokáže automaticky extrahovať štruktúrované dáta z dokumentov – napríklad z faktúr, životopisov alebo zmlúv. Vyhľadá požadované údaje (meno, IČO, suma, dátum…) a následne ich môže odovzdať do ďalších aplikácií alebo procesov.

V pozadí týchto služieb zohráva čoraz väčšiu úlohu aj ohlásené partnerstvo SAP s Databricks, ktoré SAPu otvorilo cestu k vektorovej databáze. Práve tá výrazne zrýchľuje vyhľadávanie a spracovanie dát, čo je kľúčové pre mnohé pokročilé scenáre.

Ako sa v tom celom zorientovať?

Prvky umelej inteligencie prenikajú čoraz hlbšie do podnikových softvérov a celý ekosystém AI funkčností sa bude naďalej rozširovať.

Sčasti ide o nenápadné novinky. Niekde sa objaví nová obrazovka, inde nové tlačidlo, s ktorým si intuitívne zjednodušíte prácu.

Na druhú stranu očakávame aj čoraz komplexnejšie funkčnosti, pri ktorých bude treba zvážiť potenciálny dopad na HR procesy a vypracovať stratégiu pre jej zavedenie a riadenie zmien.

Otvorený zostáva aj priestor pre objavovanie nových biznis scenárov, na ktoré môžu firmy využiť dostupné AI služby na SAP BTP a ušiť si riešenia na mieru.

Čo teda odporúčame tým, ktorí chcú držať krok?

Content specialist

Matej Blahušiak

Content špecialista s vášňou pre technológie, v GLOBESY predĺžená klávesnica napojená na firemné know-how.

Zdieľaj s priateľmi

Ďalšie články